De Amsterdam Donut Coalitie is een open netwerk van mensen die enthousiast zijn over de donuteconomie en samenwerken om deze in de praktijk brengen.
Een open netwerk betekent dat iedereen die aan dat doel wil bijdragen, zich kan aansluiten bij de coalitie of bij een van de thema’s of lopende projecten.
Het netwerk bestaat uit een groeiend aantal geïnteresseerden, actieve stedelingen, medewerkers van kleine en grote bedrijven, van kennisinstellingen, van overheden, NGOs, en nog veel meer.
Op 18 september 2013 vond in Amsterdam het jaarlijkse Picnic festival plaats. Waag was mede-organisator en Marleen Stikker haalde bij die gelegenheid Kate Raworth naar Amsterdam. Ze verzorgde een workshop onder de titel 'Redefining growth' (samen met Ross Ashcroft en Paul Kemp-Robertsen). Zo ontstond Kate's relatie met onze stadsregio.
In 2018 kwam Doughnut Economics uit. Het boek kreeg veel media-aandacht. De relatie met de stad werd aangehaald door Kate's betrokkenheid bij programma's van Pakhuis de Zwijger en een keynote op het WeMakeTheCity festival in 2018. De bekendheid en populariteit namen sterk toe door een Tegenlicht uitzending. Volgens de mensen van Tegenlicht een van de populairste uitzendingen in de geschiedenis van Tegenlicht.
Eind 2019 realiseerden een aantal mensen van de Hogeschool van Amsterdam, de Amsterdam Economic Board en Pakhuis de Zwijger zich dat ze samen vrij makkelijk zo'n twintig mensen en organisaties konden opnoemen die in de stadsregio op een of andere manier bezig waren Doughnut Economics in de praktijk te brengen. Ze hadden sterk het idee dat die mensen elkaar graag zouden ontmoeten, om vanuit samenwerking meer te bereiken.
Tegelijkertijd is er een samenwerking ontstaan tussen Kate, de gemeente Amsterdam, C40 en Circle Economy (Thriving Cities Initiative) en werd ze Professor of Practice bij de Hogeschool van Amsterdam. En Anne Stijkel is begonnen met de eerste 'donut deal' op Gaasperdam. Deze voorbeelden maken deel uit van een breed palet an donut-gerelateerde initiatieven.
Het commitment van de gemeente aan de donut is het gevolg van een bottom-up beweging van individuen die organisaties die vol enthousiasme aan de slag zijn gegaan met het model. Een beweging die via bijeenkomsten (een op 2 december 2019 en een op 24 januari 2020), gesprekken met Kate Raworth en elkaar snel aan het groeien is.
Om deze beweging te faciliteren is de Amsterdam Donut Coalitie opgezet, het gelijknamige online platform is onlangs live gegaan en de komende tijd verder ontwikkeld zal worden. In het actieplan staan de condities die nodig zijn om de regio ‘in de donut’ te krijgen. De Amsterdam Donut Coalitie werkt nauw samen met het Doughnut Economics Action Lab van Kate Raworth.
Op 8 april heeft de gemeente Amsterdam haar Circulaire Strategie gepubliceerd en dit was ook het moment dat zich de Amsterdam Donut Coalitie met een online platform aan de buitenwereld presenteerde, middels de Livecast bij Pakhuis de Zwijger: Amsterdam, Donut-Stad. Amsterdam is de eerste stad ter wereld die het donutmodel op bestuursniveau heeft omarmt. De gemeente gebruikt het als instrument bij het ontwikkelen en toetsen van haar sociaal economisch beleid. Op verzoek van de gemeente schreef Kate Raworth de stadsdonut voor Amsterdam. Hierin wordt de stad bekeken door 4 perspectieven: sociaal, ecologisch, lokaal en mondiaal. Tegelijk met de stadsdonut publiceerde de gemeente haar circulaire strategie. Er wordt ingezet op 3 kansrijke categorieën van producten, materialen en grondstoffen, de zogenaamde waardeketens. Met deze categorieën ziet de gemeente mogelijkheden om invloed uit te oefenen en resultaat te behalen met: Voedsel en organische reststromen, Consumptiegoederen, Gebouwde omgeving
De stad Amsterdam heeft ‘de donut’ omarmd en onderschrijft ons doel: een regio met een eerlijke, sociale basis voor iedereen, binnen veilige ecologische grenzen.
De Amsterdam Donut Coalitie verbindt veranderaars in de regio Amsterdam, onder de paraplu van de donuteconomie. Met als doel dat Amsterdam in deze bepalende tijd een voorbeeldrol vervult - als donut-stad.
De coalitie richt zich sinds de oprichting begin 2020 op het verbinden van mensen die enthousiast zijn over de donuteconomie en deze samen in de praktijk willen brengen. Lokale veranderaars noemen we die.
Wij:
1. Verbinden veranderaars en bieden een platform voor samenwerking
2. Maken gezamenlijke inspanningen en goede voorbeelden zichtbaar
3. Vragen ons steeds af: maken we wel de vooruitgang die nodig is? Kunnen we echt spreken van transformatie, of krabbelen we nog te veel aan de oppervlakte?
4. Wisselen geleerde lessen en inspiratie uit met andere donut-groepen wereldwijd.
De coalitie is begin 2020 ontstaan als informeel netwerk. Nu bestaat de coalitie uit een managementteam, themagroepen met elk een of twee trekkers, en de community. Er zijn vijf themagroepen (geleend van DEAL) die structuur geven aan de organisatie en community:
Kunst & Cultuur
Creatieve interventies doen die de donuteconomie omzetten in transformerende actie.
Steden & Plekken
De donut toepassen op de steden, buurten en plekken waar ons dagelijks leven zich afspeelt.
Onderwijs & Onderzoek
De donuteconomie verkennen in de klas en verdiepen via de wetenschap
Bedrijven & Organisaties
Bedrijven helpen transformeren naar donut-vriendelijke organisaties
Overheid & Beleid
Samenwerken met beleidsmakers voor sociale en economische transformatie.
We spreken van een donut-project als een initiatief zowel een positieve sociale als een positieve ecologische bijdrage levert aan de regio Amsterdam. Belangrijk daarbij is dat wat je lokaal doet, geen negatieve effecten elders in de wereld creëert.
Bijvoorbeeld: Als je een buurtrestaurant begint, dat de ingrediënten die je gebruikt geen onnodige lange afstanden hoeven af te leggen en onder goede arbeidsomstandigheden worden geproduceerd. Met andere woorden: een donut-project draagt bij aan het welzijn van mensen én de planeet.
Iedereen die enthousiast is over de donuteconomie is welkom zich bij de coalitie aan te sluiten. Sommige mensen sluiten aan omdat ze meer willen weten, anderen omdat ze juist veel kennis hebben en die willen delen, weer anderen omdat ze specifiek aan een van de thema’s willen bijdragen. Niets is verplicht, maar actieve leden is waar de ADC bij valt of staat.
Aansluiten bij de coalitie doe je door op deze website een persoonlijk profiel aan te maken. Daarmee onderschrijf je de leidende principes van de donuteconomie.
Zodra je een profiel hebt, krijg je informatie over hoe je bij bestaande activiteiten of projecten kunt aanhaken of nieuwe kunt starten. Deelname aan de coalitie is kosteloos. Mochten we dit op enig moment heroverwegen, doen we dat samen en heb je uiteraard het recht uit te stappen.
Op dit moment kun je je niet als organisatie aansluiten bij de coalitie. Wel kan je in je profiel aangeven bij welke organisatie je actief bent, en kan je namens je bedrijf onze meetups bezoeken of de nieuwsbrief ontvangen.
We werken wel graag samen met missiegedreven organisaties, of met organisaties die aantoonbaar in die richting bewegen. Op dit moment werken we samen met DEAL aan het opstellen van duidelijke criteria voor een ‘missiegedreven bedrijf’ of ‘donutbedrijf’.
Een aantal duidelijk missiegedreven organisaties doet vanaf het begin mee en waren op een of andere manier bij de oprichting van de coalitie betrokken (december 2019 t/m februari 2020).
Dit hangt ervan af of je een missiegedreven organisatie bent. Als je organisatie voldoet aan de behoeften van alle mensen binnen de middelen van de levende planeet denken we graag met je verder over hoe ons partnership eruit zou kunnen zien. Neem direct contact op met onze community manager Jen Drouin.
Een online platform is als een huis. Je wil dat het er leeft. Dat vraagt om aandacht en liefde. Sommigen spannen zich daar mee voor in dan gemiddeld. Dat is niet erg, als iedereen bepaalde huisregels maar respecteert. Daarom staan die hier. Ze zijn niet in steen gebeiteld. Als je twijfelt, kijk er dan even opnieuw naar, want we zullen ze de komende tijd vast aanvullen of aanscherpen. En als je betere ideeën hebt, laat dat vooral weten. Er zijn algemene huisregels en huisregels per menu-onderdeel. Overigens, hierna spreken we bij de huisregels van 'platform' als we 'online platform' bedoelen. Anders worden de teksten zo lang.
Actieplan
Over ons
Projecten
Personen
Organisaties
Events
Nieuws