De Amsterdam Donut Coalitie volgt in al haar werk onderstaande kernprincipes van Doughnut Economics. Ze zijn geformuleerd door Donut Economics Action Lab, de nieuwe organisatie van Kate Raworth. De vertaling is hier en daar nog wat houterig. Heb je suggesties voor verbetering? Geef ze vooral door.
1. Omarm het doel van de 21e eeuw. Streef ernaar te voldoen aan de behoeften van alle mensen binnen de middelen van de levende planeet. Streef ernaar het doel, de netwerken, het bestuur, het eigendom en de financiën van uw organisatie op dit doel af te stemmen. Verwacht dat het werk uitdagend, innovatief en transformerend zal zijn.
2. Zie het grote plaatje. Herken de potentiële rollen van het huishouden, de commons, de markt en de staat - en hun vele synergieën - bij het transformeren van economieën. Zorg ervoor dat financiën het werk dienen, in plaats van het te sturen.
3. Koester de menselijke natuur. Bevorder diversiteit, participatie, samenwerking en wederkerigheid. Versterk gemeenschappen en werk vanuit vertrouwen. Zorg voor elkaar en zorg voor het welzijn van de groep.
4. Denk in systemen. Experimenteer, leer, pas aan, evolueer en streef naar continue verbetering. Wees alert op dynamische effecten, feedbackloops en kantelpunten.
5. Wees distributief. Werk in de geest van open design en deel de gecreëerde waarde met iedereen die het mede creëert. Wees u bewust van macht en probeer deze te herverdelen om de gelijkheid onder belanghebbenden te vergroten
6. Wees regeneratief. Streef ernaar om te werken met en binnen de cycli van de levende wereld. Wees een deler, hersteller, regenerator, rentmeester. Verminder reizen, minimaliseer vluchten, wees klimaat- en energieslim.
7. Streef ernaar om te gedijen in plaats van te groeien. Laat groei geen doel op zich worden. Weet wanneer het werk via anderen moet worden verspreid in plaats van op te schalen.
Acties en links
• Maak een profiel aan en doe mee
• Inschrijven nieuwsbrief
• Intro tot Doughnut Economics