Workshops donut economie X duurzaam toerisme
Workshops die aangeboden zijn aan zeven gemeenten en DMO's in Nederland om duurzaam toerisme te ontwikkelen op basis van de donut economie. Workshops zijn onderdeel van een promotieonderzoek naar duurzaam stedelijk toerisme.
Als onderdeel van mijn promotieonderzoek aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam heb ik de toepasbaarheid van het donut model binnen toerisme onderzocht. Wat betekent het voor een bestemming om echt duurzaam te zijn? Hoe kan het succes van een bestemming op andere manieren worden gemeten dan slechts naar bezoekersaantallen en uitgaven te kijken? Welke statistieken kunnen daarvoor worden gebruikt? En wie moeten hierbij betrokken worden? In samenwerking met zeven bestemmingen in Nederland heb ik geprobeerd antwoorden te vinden op deze vragen. Dit heb ik gedaan door workshops aan te bieden op basis van de Donut Economie. In deze workshops werd de theorie toegepast op de context van toerisme. Vervolgens werd het vertaald naar een visie voor duurzaam toerisme, meetbare eenheden en/of actiestappen die de bestemming in de praktijk kan toepassen. De workshops zijn aangeboden aan Destinatiemarketing Organisaties en/of Gemeenten van steden in Nederland. Het doel van de workshop was om gezamenlijk toe te werken naar een product dat in de praktijk kan worden gebruikt, bijvoorbeeld: de basis van een toeristische visie, strategie of een actieplan. De workshops hebben ook de basis gevormd voor een wetenschappelijke publicatie. Zie hiervoor het toegevoegde document.