Project
Lopend

Workshops donut economie X duurzaam toerisme

Geplaatst op 14 oktober 2021, 14:33 uur

Workshops die aangeboden worden aan gemeenten en DMO's om duurzaam toerisme te ontwikkelen op basis van de donut economie. Workshops zijn onderdeel van een promotieonderzoek naar duurzaam stedelijk toerisme.

Toelichting

Hoewel de COVID-19-crisis het toerisme tot stilstand heeft gebracht, met alle gevolgen van dien, heeft het tegelijkertijd een momentum gecreƫerd voor bestemmingen om toerisme in de toekomst op een duurzamere manier te ontwikkelen. Dit biedt kansen voor bestemmingen die al werden geconfronteerd met de negatieve aspecten die overmatig toerisme met zich mee kan brengen, maar ook voor bestemmingen die zich nog in de ontwikkelingsfase van het toerisme bevinden en duurzaamheid vanaf het begin willen integreren. Ondanks dat veel bestemmingen toerisme op een duurzamere manier willen ontwikkelen, ontbreken er vaak nog duidelijke richtlijnen over hoe dat te doen. Duurzaamheid is een ingewikkeld en soms vaag concept. Wat betekent het voor een bestemming om echt duurzaam te zijn? Hoe kan het succes van een bestemming op andere manieren worden gemeten dan slechts naar bezoekersaantallen en uitgaven te kijken? Welke statistieken kunnen daarvoor worden gebruikt? En wie moeten hierbij betrokken worden? Als onderdeel van mijn promotieonderzoek aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam probeer ik in co-creatie met de bestemming zelf antwoorden te vinden op deze vragen. Dit doe ik door workshops aan te bieden op basis van de Donut Economie van Kate Raworth. In samenwerking met de bestemming wordt in deze workshops de theorie toegepast op de context van toerisme. Vervolgens wordt het vertaald naar een visie voor duurzaam toerisme, meetbare eenheden en/of actiestappen die de bestemming in de praktijk kan toepassen. De workshops worden momenteel aangeboden aan Destinatiemarketing Organisaties en/of Gemeenten van steden in Nederland en Vlaanderen. Hierbij kunnen verschillende stakeholders betrokken worden. Het doel van de workshop is om gezamenlijk toe te werken naar een product dat in de praktijk kan worden gebruikt, bijvoorbeeld: de basis van een toeristische visie, strategie of een actieplan.

Deel dit: