DONUT DAY voor bovenbouw basisschool
De Donut is niet alleen iets wat je eet, maar ook een manier van kijken!
Door te ontdekken, vanuit belangstelling en met betrokkenheid nodigen we kinderen uit maatschappelijke vraagstukken te verkennen en hun oplossingen hiervoor te delen.
De leukste oplossing voor scholen, die een vierdaagse lesweek moeten invoeren vanwege het lerarentekort, om de 5de lesdag in te vullen.
Samen met de school kiezen we welk maatschappelijk vraagstuk we gaan bekijken door de donut bril. Dit kan de energietransitie zijn, of behoud van biodiversiteit of het meer lokaal maken van de voedselketen. Hoe helpen we niet alleen de natuur een handje, maar zorgen we ook voor een eerlijkere verdeling in de samenleving.
Aanpak:
- We werken een half jaar lang een ochtend en/of de middag per week aan het gekozen donut thema met de kinderen.
- Ons project beoogt 3 resultaten: een schone en rechtvaardige stad, een antwoord op het lerarentekort en talentontwikkeling van kinderen koppelen aan hedendaagse vraagstukken die ze herkennen.
Donut Day is een dag in de week waar kinderen zich op verheugen. Een dag waar een kind ergens in rolt, enthousiast raakt en aan de slag gaat. Of een dag waar je erop uitgaat om je buurt te verkennen, om je inzichten te delen en die van anderen tot je te nemen. Je gaat onderzoeken, interviewen, zingen, schrijven, berekenen, bakken…. vooral veel plezier beleven tijdens het leren.
We geloven in de kracht van het toewerken of bouwen naar iets concreets, een echte oplossing voor de school of buurt. We sluiten de periode af met een knaller. Dat kan een krant, festival, of wedstrijd zijn.
Het project wordt geleid door professionele begeleiders die aan een van deze criteria voldoen; kennis hebben van ‘de donut’, ondernemend en/of creatief zijn en ervaring of affiniteit met het onderwijs. Wij stellen teams samen die met z’n tweeën een groep aan kunnen sturen. Achter de schermen hebben we een onderwijscoach en vrijwilligers uit het bedrijfsleven klaarstaan.
Werk je bij een school die de intrinsieke kracht van de kinderen wil verbinden aan een prachtig maatschappelijk vraagstuk, meld je aan bij Isabella Jansen. De periode is in overleg. We hebben mogelijkheden voor drie schoolklassen die starten na de zomervakantie van 2020 en na de kerstvakantie. De gemeente biedt in overleg ruimte voor bijdragen voor deze 5e dag regeling, vooral in de gebieden met een hoog doelgroep percentage, waar wij ook graag werken.
Heb je interesse om met ons mee te doen als begeleider, meld je dan ook bij Isabella. We zoeken bekwame, bevoegde mensen met VOG. Als je geen bevoegdheid hebt, kunnen we in overleg met de school treden.
Bekijk de pitch die Isabella heeft gehouden tijdens de PdZ livecast De Donut voor Stadsmakers.
We geloven in de kracht van het toewerken of bouwen naar iets concreets, een echte oplossing voor de school of buurt. We sluiten de periode af met een knaller. Dat kan een krant, festival, of wedstrijd zijn.
Merlijn Twaalfhoven
Ik verwacht dat wij met The Turn Club hier graag aan meehelpen!
Rieta Aliredjo