ADC Living Labs 26 Juni
Voor de tweede editie van de Living Labs komen we met een nieuwe groep maatschappelijke initiatieven met een eigen locatie samen bij de VerbroederIJ. De dag staat in het teken van het delen van onze successen, want soms praten we te veel over onze huidige obstakels, zonder te vieren en delen dat we al zo veel obstakels overwonnen hebben! En laten deze succesverhalen nou juist een bron zijn van kennis, dus laten we ze delen om te kijken of we deze verder kunnen verspreiden. 🥳
De locatie van de dag, de VerbroederIJ, is niet zonder reden uitgekozen voor het Living Lab. De VerbroederIJ bestaat uit verschillende projecten die buurtbewoners zelf geïnitieerd hebben en onderhouden en biedt ruimte aan buurtinitiatieven zoals Helen’s Free Food Market en Afval Naar Oogst die ook aanwezig zijn vandaag. Een inspirerende plek voor het programma van de dag!
Naast de VerbroederIJ zijn de volgende initiatieven aanwezig: Afval Naar Oogst, Helen’s Free Food Market, de Eester, Ketelhuis WG, Mama Louise, Voedselpark Amsterdam en MidWest.
Check-in ☀️
We beginnen de ochtend met de vraag: ‘Wat hoop je uit dit Living Lab mee te nemen?’ Het antwoord verschilt per initiatief. Bram (MidWest) hoopt na vandaag ruimer te kunnen denken, buiten de concrete problemen. Jeffrey (Voedselpark Amsterdam) wil graag zaken terug naar het hart krijgen terwijl Ina (Ketelhuis WG) een concrete vraag heeft en meer wil weten over financiering. Floor (de Eester) is op zoek naar nieuwe woorden en verhalen om te vertellen wat we doen en Helen (Helen’s Free Food Market) en Tessa (Mama Louise) zoeken contacten, samenwerkingen en inspiratie. Maartje (VerbroederIJ) hoopt vandaag te leren over hoe we achterblijvers kunnen betrekken, hoe krijgen we iedereen mee? Natascha (Afval naar Oogst) wil vandaag op zoek naar een genereus gevoel om samen aan te werken. Genoeg thema’s die gedurende de dag terugkomen en waar we met elkaar mee aan de slag kunnen, dus laten we beginnen.
Kracht en diversiteit op donut doelen 🍩
Om elkaar beter te leren kennen beginnen we met donut-portretten tekenen van elkaar. Hoe ziet jouw donut eruit? In deze eerste kennismaking zien we dat we met deze groep al aan veel verschillende donut thema’s werken. De initiatieven werken bijvoorbeeld aan: gezond eten voor iedereen in de stad, mensen op de arbeidsmarkt helpen, biodiversiteit in de stad vergroten, duurzame afvalverwerking en buurtbewoners een stem geven. De sociale én ecologische donut lens wordt bij al deze initiatieven gecombineerd, want onze nieuwe economie heeft een sociaal fundament, binnen de ecologische grenzen. Natascha (Afval Naar Oogst) en Maartje (VerbroederIJ) komen met een idee, in plaats van onze losse donut-portretten, moeten we al onze donuts verbinden in geschakelde donuts. Zodat we niet alleen aan onze eigen donutdoelen werken, maar we samen als collaboratief nog meer kunnen bereiken. Power to the donuts!
Succes en hulpvraag
Aan de hand van de Deep Design Canvas van het Doughnut Economic Action Lab reflecteren we op onze belangrijkste inzichten, successen, belemmeringen en hulpvragen van maatschappelijke initiatieven met een eigen locatie.
🍓 Afval Naar Oogst is trots op het verbinden van verschillende lokale initiatieven om groente en fruitafval tot compost te maken. Door de samenwerking met 26 initiatieven hebben ze een motie ingediend om meer geld te krijgen voor kleine composteringsinitiatieven. En… deze motie is aangenomen! Afval Naar Oogst kan nog hulp gebruiken met meer bekendheid en gevoel van eigenaarschap voor Afval Naar Oogst krijgen bij hun samenwerkingspartners, zodat ze veerkrachtig zijn op verschillende locaties. De vraag om te helpen bij meer bekendheid is ook voor de initiatieven aan tafel. Benoem jullie samenwerking met Afval Naar Oogst, zodat straks nog meer mensen zich aansluiten en hun groente en fruit afval laten composteren.
🐷 De VerbroederIJ is trots op de financiële situatie van hun stichting. Door een opstapeling van verdienmodellen zijn ze weerbaarder. De winst van hun BV wordt bijvoorbeeld als subsidie aan de stichting gedoneerd, de buurt betaalt mee met donaties, ze betrekken bedrijven, verkopen merchandise en de gemeente en private fondsen betalen mee. Ze kunnen nu nog hulp gebruiken bij het betrekken van iedereen in de buurt. Hoe zorgen we ervoor dat nu niemand achter blijft in Noord?
🥕 Helen’s free food market is trots op hun communicatie strategie. Door te focussen op het verhaal van voedsel redden en mensen zelf hun eten te laten kiezen, voelen mensen zich trots om eten op te halen en ligt de drempel om te komen laag. Iets wat de voedselbank nog niet kan bereiken. Ook weten ze bij Helen’s free food market hun impact nauwkeurig te meten. Door het voedsel te wegen weten ze precies hoeveel CO2 ze reduceren. Ze kunnen nog hulp gebruiken bij het vinden van een locatie voor hun buurtwinkel. Hier willen ze restpartijen van lang houdbaar eten aanbieden tegen een lage prijs gebaseerd op draagkracht.
🏘️ De Eester is trots op hun buurtevenementen waarbij de buurt zelf de thema’s bepaalt, een BuurtTop. Ze zijn echt van én voor de buurt en hebben tussen de 300 en 400 leden die betalen met een solidariteitsprijs. Ze kunnen nog hulp gebruiken met hun zichtbaarheid en connecties met bedrijven. Ook zijn ze benieuwd naar ervaringen met de verbinding met de buurt behouden op de lange termijn, waarbij de energie behouden blijft. Hoe zorgen we ervoor dat het blijft leven? En hoe kunnen we hier nieuwe mensen en bedrijven bij betrekken?
🌀 Ketelhuis WG is trots op hun participatie en communicatie en willen daar hun ervaringen in delen, hun initiatief leeft in de buurt. Hun stoere en meeslepende missie om de buurt van het gas af te halen maakt hun succes. Ze kunnen hulp gebruiken bij het voorkomen van overbelasting binnen het team. Ketelhuis WG draagt een grote verantwoordelijkheid en wil een succes zijn binnen de wijk, Amsterdam en Nederland. Dit zet veel druk op hun werk. Ook is het lastig om als sociaal initiatief geld te vragen, want Ketelhuis WG is trots op hun transparantie. Maar als anderen vervolgens wel geld verdienen aan workshops, cursussen of artikelen gebaseerd op de kennis van hun maatschappelijk initiatief is dat lastig. Hoe vinden we de balans tussen gratis kennis verspreiden en geld vragen?
🧑🤝🧑 Mama Louise is trots op hun organisatievorm, ze zijn namelijk een zoöp. Als zoöp neem je ook niet-menselijke stemmen en belangen mee in de besluitvorming en werkwijze. Ook zijn ze goed in het betrekken van de buurt op een laagdrempelige manier met bijvoorbeeld hun PekLab waar dromen worden gedeeld en samen uitgevoerd. Ze vinden het belangrijk om in hun werk een toegankelijke taal te gebruiken en vertalen beleidstaal naar de buurt. Ze kunnen nog hulp gebruiken met het vergroten van hun netwerk ter ondersteuning van hun missie. En ze beginnen met Amsterdams Dealmaken en zoeken nog een initiatief!
🌱 Voedselpark Amsterdam is trots op het stuk land wat ze hebben gered en ze van de markt hebben kunnen halen. Hier kunnen ze nu aan de slag met ecologie en de voedselcrisis door middel van regeneratieve landbouw. Ze maken daarbij een verbinding tussen biodiversiteit en sociale diversiteit. Als wij land als gemeenschapsgoed gebruiken wordt het land duurzamer en eerlijker gebruikt. Ze kunnen nog hulp gebruiken bij het bereiken van mensen buiten hun groene bubbel. Hoe worden we inclusiever?
🪑 MidWest is trots op hun maatschappelijke impact. Voor elke euro die ze krijgen, maken ze 4 euro aan maatschappelijke impact. En dat doen ze samen met buurtbewoners: zij zijn bij MidWest de buurtmakers. MidWest kan nog hulp gebruiken bij het vertellen van hun verhaal. Ze faciliteren de buurt als interactieve ruimte waardoor het altijd een mix is van verschillende activiteiten die variëren van duurzaamheid tot cultuur. Omdat er niet een catchy one-liner is over wat er gebeurt bij MidWest, weet niet iedereen wat ze doen. Die variëteit van activiteiten maakt het ook lastig om financiering aan te vragen. Vaak kun je maar op één domein schrijven, terwijl ze juist op zoveel verschillende thema’s actief zijn.
Kortom, er is onder alle deelnemers heel veel kennis en ervaring aanwezig dus bij de hulpvragen kunnen we elkaar ondersteunen.
Matchmaking ♥️
Where the magic happens! Onze successen en hulpvragen worden als puzzelstukjes aan elkaar gelegd. Waar ben ik goed in, en kan ik anderen bij helpen? En waar heb ik zelf hulp bij nodig? Door te matchen kunnen we elkaar versterken. Zo gaan Floor (Eester), Ina (Ketelhuis WG) en Bram (MidWest) samenwerken om hun overvloed aan verhalen beter te kunnen communiceren en al hun diverse activiteiten en waarden zichtbaar en duidelijk te maken. Ina (Ketelhuis WG) biedt hulp aan bij participatie en Natascha (Afval Naar Oogst) bij conceptontwikkeling. Helen (Helen’s Free Food Market) gaat Bram (MidWest) helpen om ook bij MidWest eten te kunnen redden zonder zelf opnieuw het wiel te moeten uitvinden. Dagan (Amsterdam Donut Coalitie) en Natascha (Afval Naar Oogst) gaan samenwerken op gebied van marketing.
Verder werden er overal contactgegevens uitgewisseld, want de potentie voor toekomstige samenwerkingen zit er in. Zoals eerder op de dag al werd benoemd “systeemverandering moet samen”.
Naast de onderlinge verbindingen werden er ook connecties gemaakt met de ondernemersvereniging ORAM en de Amsterdamse Dealmakers die aan het einde van de dag naar de VerbroederIJ kwamen voor een rondetafelsessie over de arbeidsmarkt en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Binnen het Amsterdam Dealmakers programma werken maatschappelijke initiatieven en bedrijven samen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hoe kunnen wij elkaar versterken?
Afsluiting ✅
Rob Lubberink (HvA) vat samen wat hij vandaag heeft gehoord. Er zijn al zoveel successen behaald: er zijn 2 twee locaties behouden, er wordt een nieuw stuk land duurzaam beheerd, er is een motie ingediend en aangenomen en nog veel meer. Dit laat zien dat er zo veel kennis en weerbaarheid bij deze maatschappelijke initiatieven ligt. En dit is het vieren waard 🎉 De verankering in de buurt, betrokkenheid en samenwerking op de lange termijn zorgen dat we weerbaar zijn en als groep succesvol zijn in agenderen en lobbyen. We staan er niet alleen voor.
Op naar de volgende Living Labs en in November, de Donut Dag waar al onze Living Lab inzichten en pioniers samenkomen.
Handige tips ☄️
- Use/Space Kantoren staan 70% van de tijd leeg, Use/Space vult deze met maatschappelijke en culturele activiteiten
- Meer weten over een zoöp? Check deze website
- Stichting DOEN probeert te financieren op basis van vertrouwen en kijkt op een meer integrale manier naar de financieringsaanvraag
- Rabo Foundation is onder veel mensen nog niet bekend maar financiert sociaal ondernemers
- Annet van Hoorn biedt hulp aan voor de “right to challenge” voor het beheren van grond
- Deep Design Tool
Deze dag is mede mogelijk gemaakt door de RIMI-regeling van de gemeente.
Op de foto’s:
Rob (HvA), Floor (Eester), Maartje (VerbroederIJ), Ina (Ketelhuis WG), Jeffrey (Voedselpark Amsterdam), Bram (MidWest), Tessa (Mama Louise), Natascha (Afval Naar Oogst), Paul Wallerbos (Gemeente Amsterdam), Helen (Helen’s Free Food Market), Dagan (ADC), Conchita (ADC), Mats (ADC), Janthe (ADC)