Doel voor Amsterdam
3. Een open netwerk van veranderaars
Go where the energy is!
De coalitie gaat uit van de motivatie en kracht van mensen in de stadsregio. Alleen als we de koplopers binnen verschillende silo’s, dwars door hiërarchieën gaan verbinden, kunnen we het denken vanuit het donut model versnellen en uiteindelijk gezamenlijk tot een duurzame en sociaal rechtvaardige regio komen. We bouwen een open en inclusief netwerk van veranderaars, waar alle mogelijke soorten mensen uit de regio in zijn vertegenwoordigd.
De coalitie gaat uit van de motivatie en kracht van mensen in de stadsregio. Alleen als we de koplopers binnen verschillende silo’s, dwars door hiërarchieën gaan verbinden, kunnen we het denken vanuit het donut model versnellen en uiteindelijk gezamenlijk tot een duurzame en sociaal rechtvaardige regio komen. We bouwen een open en inclusief netwerk van veranderaars, waar alle mogelijke soorten mensen uit de regio in zijn vertegenwoordigd.
Wat zijn de feiten?
Deze conditie is ‘geslaagd’ als we middels de Amsterdam Approach tot een bloeiend, divers, inclusief, energiek netwerk van veranderaars zijn gekomen waar zowel stagiaires, bewoners als CEO’s en stadsmakers dwars door alle hiërarchieën, instellingen en organisaties vertegenwoordigd zijn en elkaar weten te vinden. De schakel tussen burgers enerzijds, en overheid, kennisinstellingen en bedrijfsleven anderzijds. In plaats van silo’s naar synergieën.
Beoogd effect
Om verandering tot stand te brengen moeten mensen elkaar weten te vinden. Als mensen in silo’s blijven werken kunnen we niet op tijd ‘in de donut’ komen en missen we de kans om onze krachten te bundelen. Transformatie en systeemverandering kunnen niet in isolatie plaatsvinden. Meer dan ooit moeten steden dergelijke verbindingen versterken via netwerken en initiatieven om nieuwe vormen van lokale en wereldwijde samenwerking te faciliteren. Zo komen we tot een bloeiende, circulaire samenleving. Het bekende adoptiemodel van Rogers stelt dat de acceptatie van nieuwe ideeën (zoals de donut economie), verloopt via de innovators, naar vroege ‘aanvaarders’ naar de massa. Het stimuleren en faciliteren van de koplopers is een cruciale eerste stap in de verspreiding van het donut denken.
PLUS al die veranderaars en verandernetwerken willen hetzelfde: een snelle systeemverandering naar een ecologisch veilige en sociaal rechtvaardige wereld. Daar heeft de donut economie iets unieks te bieden (een integrale visie, veel enthousiasme, momentum) en daar willen we (met z'n allen) optimaal gebruik van maken.
Hoe pakken we het aan?
VINDEN EN VERBINDEN VAN LINKING PINSGo where the energy is! We gaan op zoek naar de mensen die niet wachten tot andere beginnen. Dit zijn meestaal die 1%ers (volgens de participation theory van Jacob Nielsen) die je dwars door alle instellingen, hiërarchieën en sectoren kan vinden - van bewoner, stagiaire, naar CEO en beleidsmaker. Als je die 1%ers, de 'creators' kan vinden en met elkaar kan verbinden kan je uiteindelijk tot een systeem transformatie komen. Dan volgen de 'followers' en 'lurkers' meestaal van zelf.
VAN NETWERK NAAR COMMONS
We willen een gemeenschappelijke systeemtransitie aanjagen. Dat doen we door de veranderaars te koppelen aan de benodigde condities.
Wat gebeurt er de komende tijd?
Q3 2020 VERKENNEN We gaan op zoek naar de 'creators' en nodigen ze uit om lid te worden van ons platform. Ze worden uitgenodigd om hun eigen netwerk te activeren. Verder gaan we op zoek naar bestaande verandernetwerken en proberen van silo's naar synergieen te komen.
Q4 2020 VERBINDEN
Veranderaars, creators, linking pins worden uitgenodigd om mee te werken aan de condities. Middels een networking event wordt kennis gemaakt met de verschillende condities en hun trekkers. Vervolgens kan de community aan de slag gaan met een of meerdere condities.
Q1 2021
De condities zijn gegroeid en ondersteund door een ondernemend team met sterke netwerkrelaties. We groeien toe naar een commons. Middels een publiek event checken we hoe het gaat met de condities en bouwen we ons netwerk verder uit.
Q2 2021
Het eerste Status van de Donut festival wordt gelanceerd waar alle veranderaars bij elkaar komen om het succes van de afgelopen tijd te vieren en uitdagingen te noemen. Samen komen we tot een nieuwe actieplan.
Wat voor hulp zoeken we?
Welke mensen en organisaties mis je nog in dit netwerk? Welk andere netwerken ken je die hier kunnen aansluiten?
Wanneer zou dit netwerk echt waarde voor je kunnen toevoegen?
Hoe kan dit online platform jou en je buren helpen om de donut toe te passen in een lokale context?
Hoe wil je geholpen worden? Wat heb je nodig?